A Békéltető Testületeket fogyasztói jogviták bírósági eljáráson kívüli rendezésére hozták létre. Céljuk az ügyek egyszerűbb, gyorsabb, megegyezésre törekvő rendezése. Ajánlásaik nem kötelező érvényűek, így időről-időre felmerül a kérdés, hogy mi van, ha egy vállakozás max. elolvassa azt, aztán vállat von.
Tisztelt Homár!
Évek óta lelkes olvasója vagyok a blognak, de azt tényleg nem gondoltam volna, hogy egyszer én is írok ide. Bár nem olyan nagy dolog, engem mégis felháborít, hogy vannak üzletek, amik semmibe veszik a vevőt és a Békéltető testület ajánlását is.
2014 Decemberben a Budaörsi Auchan-ban található Syam Silver üzletben vásároltam lányomnak egy Mark Maddox típusú karórát 19.900.- áron.Tisztában vagyok vele, hogy ilyen áron nem valami csodát vásároltam, de azt, hogy igazából bóvlit az csak később derült ki.
Körülbelül egy évvel a vásárlás után lányom jelezte, hogy az óra eredeti színe “Rose Gold” teljesen megváltozott. Miután megnéztem, egyértelművé vált, hogy az óra eredeti színéhez képest valóban más, teljesen aranyszínű lett, beleértve az óraszíjat, a keretet is. Egy kivétel volt, a számlap. (Nem tudom van-e ennek jelentősége, de annak ellenére hogy az óra 30 méterig vízálló, ezen funkcióját lányom nem használta ki, az óra vízzel nem érintkezett.) A vásárláskor az eladó a szíjból néhány szemet méretre igazítás miatt kivett, ezeket a szemeket szerencsére az óra dobozában tároltuk. Ezek megtartották eredeti színűket.
Mindezek alapján én úgy gondoltam, hogy ez márpedig garanciális probléma, ezért visszavittük a vásárlás helyszínére, ahol az eladó nem túl kedves stílusban közölte, hogy ez nem garanciális probléma, “és már 4 óra van, ő már ugyan be nem megy a szervízbe ma!”. Én a használati nyomokat természetesen nem vitattam, de nem értettem egyet azzal, hogy emiatt változott meg a szín, tekintve, hogy az óra kerete és a szíj is elszíneződött. További érdekesség talán, hogy az eladó szerint annak ellenére, hogy náluk vásároltuk, ez a típusú óra semmilyen adatbázisban nem szerepel, legalábbis nem találta sehol!
Kértem, hogy garancián belül javítsák/cseréljék az órát, erről jegyzőkönyv készült. Ezután az üzlet az órát szakvéleményezésre elküldte, ahol a szerviz az óra elszíneződését nem vizsgálta, -ami az én hibám, hiszen nem győződtem meg megfelelően a jegyzőkönyvben leírtakkal, hiszen ott nem volt egyértelműen leírva, hogy az elszíneződést vitatom!-, de ezt gyorsan tisztáztam a szervizzel, akik folyamatosan azt hajtogatták, hogy sérült az óra szíja és emiatt nem fogják garanciában sem cserélni, sem javítani, ezt intézzem el az üzlettel, akik teljesen elzárkóztak ettől.
Mindezek után a Fejér Megyei Békéltető Testülethez fordultam, ahol megvizsgálták az órát és velem értettek egyet. A “Rose" festékréteg körülbelül egy év alatt lekopott, kivétel az óra számlapja, ami nem érintkezik levegővel, ez megtartotta az eredeti színt. A testület ajánlást tett, amiben javasolják az üzletnek, hogy a vételár 85%-nak megfelelő értékben cseréljék az órát egy új termékre.
Az ajánlással Augusztus 10.-én ismét elmentünk az Auchan-ban található üzletbe, ahol az arrogáns, pökhendi eladónő (nem ugyanaz, aki garanciális javításra átvette az órát, de úgy látszik, ennél a cégnél felvételi követelmény ez a stílus!) lekezelő hangnemben közölte, hogy ennyi pénzért mit vártam és hogy ők mindíg elmondják, a vevőknek, hogy ez egy “divatóra”, aminek a színe meg fog változni, valamint biztosan vizes lett és emiatt kopott le és én hiába mondom neki, hogy nem érintkezett vízzel, a vevők annyi mindent összehordanak, hogy hihetetlen :)))))).
Ezek után közöltem vele, hogy nekem semmilyen erre vonatkozó dolgot nem említettek vásárláskor (ha így tesznek, majdnem biztos, hogy nem vásárolom meg az órát!) és tájékoztattam róla, hogy azért nem mindenféle internetes piactérről vásároltam, mert bíztam benne, hogy egy üzletben -amelynek az órák értékesítése az egyik profilja-, amely magáról azt állítja, hogy "európai színvonalú ékszer- és óra márkák kereskedelmi értékesítésével foglalkozik.” nem ad el olyasmit ami ennyi idő alatt ilyen látványos elváltozást mutat. Az eladó szerint én ezzel azt sugallom, hogy “ők bóvlit árulnak” és fogadjam el, hogy ez nem egy 200 ezer forintos óra és ez ilyen és "különben is erről az ügyről ő nem dönthet".
Én mondtam, hogy nem is ez a majdnem húszezer forintról a lényeg, hanem az igazam és akár a bíróságig is hajlandó vagyok elmenni emiatt, valamint kértem, hogy adjon egy elérhetőséget, amin felvehetem a kapcsolatot valakivel, aki döntésképes az ügyben, mire kaptam egy emailcímet. Az erre a címre küldött levélre már 5.-ik napja nem érkezik válasz.
Felháborítónak tartom az egész cég/vállalkozás hozzáállását az ügy kezeléséhez és javaslom mindenkinek, aki ettől a cégtől szeretett volna vásárolni, hogy inkább ne tegye, kerülje el messziről és keressen inkább egy másikat (egyébként pont ott, ahol ez az üzlet van, másik kettő ugyanilyen profilú üzlet is található, egyikőjüktől már vásároltam is és a kiszolgálás és a megvásárolt termék is példaértékű. Így is lehet!)
Üdvözlettel,
Péter
Mit lehet tenni olyan céggel, aki tesz a Békéltető Testület ajánlására?
Kedves Péter!
Valóban felháborító, ha egy vállalkozás ennyire semmibe veszi a fogyasztó elégedettségét, és még a Békéltető Testület határozata ellenére sem hajlandó rendezni a vitás ügyet.
A Békéltető Testület elsődlegesen abból a célból jött létre, hogy a fogyasztó és a vállalkozás között létrejött vitás ügyekben megkíséreljen egyezséget létrehozni. Amennyiben ezt nem sikerül megvalósítani, a Békéltető Testület határozatot hoz, amelynél figyelemmel kell lennie a fogyasztói jogok gyors, hatékony, és egyszerű érvényesítésére.
Miután a fogyasztó kérelme beérkezik a Testülethez, az elnöke a meghallgatást megelőzően értesítésben felhívja a bepanaszolt vállalkozást, nyilatkozzon arra vonatkozóan, hogy elfogadja-e a Tanács döntését kötelezésként. Ha nemleges választ ad, illetve a tanács döntésének elismeréséről egyáltalán nem nyilatkozik, a Testület akkor is csak ajánlást hozhat, ha a fogyasztó kérelme megalapozott. Ajánlás jellegű határozat esetén pedig annak végrehajtását sajnos nem lehet állami úton kikényszeríteni. Ettől függetlenül azon vállalkozások, melyek fogyasztóbarát üzletpolitikát folytatnak, nyilván nem tagadják meg az ajánlás teljesítését, hiszen tudják, hogy a jó hírük forog kockán, és a nyilvánosság hatására akár keresetkieséssel is számolniuk kell.
Azonban eseted nem egyedi, sajnos elég hosszú azon vállalkozások listája, akik az ajánlást nem teljesítették. Pozitív változásnak tekinthető, hogy mióta a vállalkozások kötelesek személyesen megjelenni a Békéltető Testület meghallgatásain egyre nagyobb az egyezségek aránya, vagy akár már a meghallgatás előtt megoldódik az ügy.
Ellenben jó tudni, hogy az ajánlás nem érinti a fogyasztónak azt a jogát, hogy igényét bírósági eljárás keretében érvényesítse. Ha a vállalkozás továbbra is elzárkózik a teljesítéstől a vételár leszállítása iránt bírósághoz fordulhatsz.
Felhasznált jogszabályok:
1997. évi CLV. törvény a fogyasztóvédelemről: http://njt.hu/cgi_bin/njt_doc.cgi?docid=30909.321947
Az utolsó 100 komment: