A forgalomkorlátos "korlátlan internetben" az a jó, hogy már mindenki elfelejtette, milyen is korlátozottan internetezni (csak este 10 után, meg ilyenek), úgyhogy soha nem fogja megmérni igazából, mennyit kellene fizetnie az 5GB korláton felül. Meg hát erre van a forgalomszámláló, ami értesít, ha megszaladt a bittorrent. A Vodafone-nál nem erre van, illetve amit ők az ügyfeleknek kiküldenek, az csupán "tájékoztató jellegű információ", a valóság igazából bármi lehet:
Tények:
- Vodafone Internet 5G csomagom van, 5GB felett plusz díjat kell fizetni, ezért figyelnem kell a forgalmat.
- 2009.01.26-a körül a Vodafone Mobil Connect lite "elfelejtette" az addig nyilvántartott forgalmam, lenullázódott.
- emiatt 2009.01.27. 11:09-kor küldtem adatforgalom-lekérdező sms-t, lásd a mellékelt kép. A bekeretezett résznek még szerepe lesz, de az már akkor egyértelmű volt, hogy nem 01.07-i információt kaptam, hanem inkább 27-i frissítésűt. Nem is tulajdonítottam ennek az apróságnak jelentőséget.
- a kapott adatot kiindulási alapul véve megközelítettem, de nem használtam ki az 5GB forgalmat.
- ennek ellenére 2009.02.11-i számla kelte dátummal kaptam egy 8907 Ft-ról szóló számlát, vagyis kerettúllépés miatt közel közel 4000 Ft-ot felszámítottak.
- A számlán szerepel, hogy számlaegyenlegem elfogadottnak tekintik, ha 8 napon belül nem élek észrevétellel.--> Kértem részletes számlát, közben azt is megtudtam: a panaszomnak nincs halasztó hatálya a fizetési határidőre nézve...
- 1 hét eltelt, mire megjött a 3 oldalas papír alapú hívásrészletező, releváns részkivonatot ideírom, több szerepe lesz még:
Dátum | kezdő időpont | méret (kB)
2009.01.26. | 19:09:01 | 879.240
2009.01.26. | 21:08:13 | 705.290
2009.01.27. | 11:08:36 | 371.310
2009.01.27. | 11:09:31 | --- Fogadott SMS
- Az sms által állított 3482MB és a hátralevő forgalom nem érte el az 5GB-ot
- A teljes adatforgalom valóban annyi volt, mint amit le is számláztak.
- következtetés: az értesítő sms volt félrevezető, nem az akkor aktuális forgalmat mutatta, ezért léptem túl a keretet, minden odafigyelésem ellenére.
Ezeket szépen megindokolva jeleztem a Vodafone ügyfélszolgálatnak, jelezve, hogy nem a "túlfogyasztás" tényét vitatom, hanem hogy azt az ő rendszerükből kapott félretájékoztató sms okozta és kértem a pluszban számlázott forgalom jóváírását (valamint a kellemetlenségeim és utánjárásom miatt fakultatív kompenzációt).
1. válaszlevelükből idézet (és megjegyzés):
"Szíves tájékoztatásul közöljük, hogy 70*******-as hívószámához tartozó internetes előfizetésén rendszerünk szerint január 27-én történt internetes adatforgalom-lekérdezés, amely a következő adatokat tartalmazta.
Küldés ideje: 2009. január 27, 11.09
GPRS adatforgalom: 3482,22 MB
Utolsó frissítés: 2009 január 26, 19.09
Szíves tájékoztatásul közöljük, hogy az összesített adatok szerint - amelyet Ön is ellenőrizhet a birtokában lévő hívásrészletező dokumentum adatai alapján - az előfizetésén generált forgalom január 26-án este 19.00 órakor 3482 MB volt, megegyezően a Számlainformációs Rendszerünk által küldött információval, így számlapanaszt nem áll módunkban rögzíteni.
Kapásból önmagának is ellentmondó adatok, plusz a ténylegesen kapott sms-sel összevetve egy újabb ellentmondás.
Összeadtam az összes forgalmat a hivatkozott 19.09-ig, ha már egyszer azt állítják, hogy ekkor történt a frissítés... De ez nem érte el a 3482MB-ot. Ekkor belevettem a következő tételt, ami a hívásrészletező szerint már a frissítés után, tehát 19:09:01-kor indult... Újabb ellentmondás. Válaszban jeleztem többszörösen megindokolva, hogy továbbra sem fogadom el a túlszámlázás indokát, mely a félrevezető (általuk többször kihangsúlyozott) tájékoztató jellegű információ eredménye.
---------------------
2. válaszlevelük:
"Szeretnénk előző elektronikus levelünkben foglalatakat megerősíteni, miszerint a Vodafone Connect Lite programban található forgalommérő és a 1751-es információs vonalunkon lekért adatforgalom tájékoztató jellegű.
Tájékoztatjuk továbbá, hogy a 70 *** ****-as hívószámhoz 2009. február 11-én kiállított számla az Ön által generált forgalom alapján került kiállítása, miszerint a havidíjban foglalt adatforgalmat 639270 KB-al lépte túl. Ezek alapján számláztunk ki a havidíjon felül bruttó 3835.62 forintot.
Rendszerünk kizárólag az adott SIM kártya forgalmát rögzíti, melynek számlázása tarifacsomagjában foglalt díjak szerint történt.
A fentiek alapján számlapanaszt nem áll módunkban rögzíteni."
---------------------
Válaszomat most szó szerint bemásolom:
"Nem a túlfogyasztás TÉNYÉT kifogásolom, hanem a FÉLREtájékoztató jellegű információt, mely az előző levelemben írtak alapján több ponton ELLENTMOND egymásnak. És aminek következtében kialakult a forgalmi keret túllépése.
Az, hogy az Önök által mindenhová odatett "tájékoztató jelleg" mit jelent, még a hatályos ÁSZF sem tartalmazza, idézem az idevonatkozó részt (Általános Szerződési Feltételek 4.1.4. pont):
"A Szolgáltató biztosítja, hogy az utólag fizető Előfizető a Vodafone hálózatához tartozó előfizetői SIM-kártyáról a 1751-es telefonszámra kezdeményezett hívással, vagy az Előfizető által a fenti számra küldött szöveges üzenetre kapott válasz-SMS segítségével az ügyfélszámla állásáról a mindenkori Díjszabásban meghatározottak szerint tájékoztatást kaphasson. A 1751-es számon elérhető információk csupán tájékoztató jellegűek."
Az, hogy mit értenek az "ügyfélszámla állásán" szintén nincs definiálva az ÁSZF-ben.
Ha ehhez hozzáveszem azt ami a weboldalon szerepel, akkor még súlyosabb a FÉLREtájékoztatás ténye:
"Nálunk mindig nyomon követheted aktuális adatforgalmad, melyet lekérdezhetsz SMS-ben: csak küldd a „NET” szót a Vodafone Mobile Connect program segítségével SMS-ben a 1751-re. (Az SMS díja bruttó 42,9 Ft.) "
------------------------
Azt hittem, hogy tisztázzák végre magukat, hogy én vagyok a figyelmetlen, "itt és itt" le van írva, hogy mit értenek a kiemelt fogalmakon. De a kapott válaszban csak még tovább növelték az ellentmondásaikat:
"Nyilvántartásunk szerint a 70 *** ****-as hívószám 2009. január 6. 21:42:10 - 2009. január 26. 21:08:13 közötti időszakban (tehát beleszámítva a 19:09:01-kor induló forgalmat is) összesen 3482 MB forgalmat generált. Ez az információ szerepel az erről az időszakról kiállított adatforgalmi részletezőn is és erről kapott tájékoztatás, amikor 2009. január 27-én lekérdezte a fenti hívószám adatforgalmát.
Az adatforgalom lekérdezésekor érkezett szöveges üzenetben a frissítés dátumának 2009. január 26 19.09 került megadásra, azonban az üzenetben közölt adatforgalom már tartalmazta a 19:09-kor induló forgalmat is. Ez félreértésre adhatott okot, azonban hangsúlyoznánk, hogy az adatforgalom lekérdezésekor küldött SMS tájékoztató jellegű, azaz esetenként nem pontos információkat tartalmaz."
"A felmerült kellemetlenség enyhítéseként szeretnénk Önnek felajánlani bruttó 1.200 forint összegű jóváírást" (erre még nem reagáltam, úgy döntöttem, csak akkor fogadom el, ha megmutatják, hol szerepel az akkor hatályos ászf-ben, hogy mit értenek tájékoztató jelleg alatt. Ha ezt nem tudják megtenni, akkor ennél nagyobb lesz az igényem és az NHH-nál intézem.)
"Minderről munkatársunk 2009. március 17-én szerette volna tájékoztatni, azonban nem adott meg részünkre aktív telefonos elérhetőséget." (megjegyzem, van egy előfizetéses telefon is a nevemen, de azon nem keresett senki...)
---------------
Kedves kitartó Olvasóim, tudtatok követni? :) Akkor most egy kis teszt, a végén értékes tájékoztató jellegű információval.
1.) Az általam kapott tájékoztató jellegű sms mikori frissítésű?
a. 2009. 01. 07, amint az a kapott sms-ben szerepel?
b. 2009. 01. 26. este 19 óra, ahogy az első levélben állították?
c. 2009. 01. 26. 19:09, szintén az első levelük szerint?
d. 2009. 01. 26. 21:08:13, ahogy az ezidáig utolsó levelükben bevallották?
e. várjuk meg a következő levelüket...
2.) Mit érthet a Vodafone "tájékoztató jellegű adat" ill. "ügyfélszámla állása alatt? Különös tekintettel a weboldalukon kiemelten látható "aktuális adatforgalmad" kifejezésre.
a) a lekérdezés időpontjáig felhasznált forgalom?
b) a lekérdezést napjának 00:00 órájáig felhasznált forgalom?
c) a lekérdezést megelőző napon utoljára megkezdett internetkapcsolat előtti forgalom?
d) a lekérdezést megelőző nap 21:08:13 előtti forgalom?
e) a lekérdezést megelőző napon, a válaszsms-ben állított frissítés időpontja _után_ kezdődő összforgalom?
3.) a 2. számú kérdésre ki tudja a helyes választ?
a) az első válaszlevél írója?
b) a második-harmadik válaszlevél írója?
c) a Vodafone ÁSZF-jének írója?
d) a Nemzeti Hírközlési Hatóság?
e) a Tékozló Homár?
-------------------
Nos, aki idáig eljutott, megnyerte az értékes tájékoztató jellegű információt:
A Vodafone évek óta képtelen használhatóvá tenni az e-mail sms-értesítő szolgáltatását. (érdektelen infót tartalmaz, a tapasztalt késések 3 perctől 3 nap(!)ig terjednek. A Vodafone szerint az a lényeg, hogy megjön... 4MB-os postafiók van, mely ha betelik, 10db-jával lehet levelet törölni). Akartam pontosan idézni az sms tartalmát, de még a neten is csak ráutaló infókat találtam. Pedig megér egy postot, legközelebb erről szedek össze minden infót, hátha történik valami, így 6 év után... Mellesleg megjegyzem, a Pannon sms-értesítőjét kb. 4 éve használom havi 100as nagyságrendű korrekt e-mail értesítésre, maximálisan elégedetten. /Lehet, a Vodafone dolgozói is azt használhatják, mert a sajátjuk alkalmatlan rá, és azért feledkeztek meg róla./
Köszönöm a figyelmet. A fenti levelet változatlan formában elküldöm a Vodafone részére is, valamint összeszedettebb és hivatalos formában az illetékes Hírközlési Hatóság számára.
Utóirat: maga a forgalommérő funkció is megérne egy postot, de ettől most eltekintek. Végezetül, a fenti levél nem jött volna létre, ha időben rátérek ezen ingyenes programra, melyet minden sorstársnak ajánlok.
Az utolsó 100 komment: