Na, most légy okos Domonkos! Ki a hülye? Az utas, aki bevette, hogy elég egy eltépett jeggyel utaznia (mért is lenne elég? azt bárki, bármikor eltéphette volna, se dátum, se semmi nem bizonyítja, hogy ő hol áldozta fel az utazáshoz) vagy már megint a BKV, mert nem ellenőrzi a jegykezelő automatákat, a dolgozója össze-vissza beszél, és lassan két hete nem bírja visszahívni a panaszost? Arról nem beszélve, hogy érzésem szerint ez esetben igazán gyakorolhatna némi méltányosságot.
Kedves Homár!
Bizonyára 1000+1 BKV-val kapcsolatos levelet kapsz, de a jóból sosem elég, így itt van még egy.
Április 13-án történt, hogy reggel munkába igyekezve otthon hagytam az arckép nélküli bérletem.
Mentségemre szóljon, hogy azon a hétvégén költözött cégünk a Kálvin térre, így kicsit nagy volt a fejetlenség, nekem meg szokatlan az új útvonal.Mindenesetre a Kodály-Köröndnél akartam felszállni az 1-es metróra, amikor észrevettem, hogy nincs nálam a bérletem. Szerencsére találtam a pénztárcámban 3 vonaljegyet, így gondoltam, lyukasztok egyet. Természetesen a jegykezelő automata nem működött (vagy hibás volt, vagy eltömődött, esetleg beakadt a jegy), így nem tudtam érvényesíteni a jegyet.
A helyszínen nem voltak a lejáratnál ellenőrök, vagy biztonsági emberek. Szerencsére a peronőr a helyén volt, így odamentem hozzá, és kérdeztem, mi a teendő, ha nem működik az automata és nem tudom érvényesíteni a jegyet. Biztos nagyon elfoglalt volt, vagy éppen ébredezett, de csak annyit mondott, "tépje el, jó lesz úgy". Kicsit kérdőn néztem rá, de hát korábban is volt ilyen, hogy hibás automata esetén a biztonságiak csak eltépték a jegyet. Mindenesetre azért megkérdeztem, hogy biztosan jó-e így, és egy velős "persze" választ kaptam, érzékeltetve, hogy neki most nagyon sok a dolga, ne firtassam a dolgot. Eltéptem hát a jegyet, felszálltam a metróra és elutaztam a Kálvin térig.
A kijáratnál persze belefutottam a csodás ellenőr brigádba, akik reggel 8:30kor látják jónak feltartani a tömeget, így biztosítva kis pihenőidőt a nagy rohanásban. Megmutattam neki az eltépet jegyet, említettem, hogy egyébként bérletem van. Ránézett és kibökte: "ez nincs érvényesítve"! Kicsit meglepődtem, hiszen nincs fél perce, hogy a jegy átadás közben elmondtam neki, nem lehetett érvényesíteni, kollégája tanácsára lett eltépve a jegy. Látszólag nem jutott el a tudatáig, így megismételtem. Keringőztünk pár percig, a végeredmény az lett, hogy kifizettem a helyszíni bírságot, és jeleztem, hogy panaszt fogok tenni. Utólag néztem, hogy a pótdíjszelvényre "jegy nélkül!" lett ráírva.
Ezt még aznap megtettem a BKK telefonos ügyfélszolgálatán. Az ügy eljutott S.Tamás, jobb híján "jegyellenőri brigádvezető menedzserhez", majd N. Ilona "panaszkezelési ügyfélelhajtóhoz". Mint tájékoztattak, az arckép nélküli bérletet nem fogadják el a két napos bérletbemutatási határidő alatt, így nincs opció a kétezer forintos "kedvezményes" pótdíjazásra. Kérdezem, miért nem? Bizonyára rengeteg ember rohangál ilyen bérlettel. Indoklás szerint így mindenki körbeadogathatná. Gondolom nagyon jó biznisz lenne mindenkinek benyelni alkalmanként kétezer forint bírságot valamint 1 munkanap elcseszését arra, hogy bemutassa más arckép nélküli bérletét. Logikus.
Az ügy jelenleg megakadt, visszahívást ígértek, ami 5 napja volt. Korábban azt mondták, hogy a jegyellenőr letagadta az esetet, és annyit mondott, nem volt érvényes jegyem, és hogy ezt a "jegy nélkül!" felirat is bizonyítja a pótdíjszelvényen. Meglepődtem volna, ha a BKK nem NAV mintára csinálna önellenőrzést, megkérdezve az ellenőrt:
- Elcseszted?
- Én? Áááá, ilyen nem is volt!
- Ja, akkor minden oké!
És a nagyívű nyomozómunka eredményeként azt derítik ki, hogy azért kaptam bírságot, mert nem volt érvényes jegyem.Megjegyezném, hogy jeleztem a BKK-nak, hogy részemről oké a 2000 forintos csökkentet bírság, hiszen a jegyem tényleg nem volt megfelelően érvényesítve (önhibán kívül), a bérletem meg otthon hagytam, tehát én is hibáztam. N. Ilona erre elrohant valami főfejessel egyeztetni, jelenleg az Ő visszahívására várok, mint írtam, 5 napja.
Úgy látom nagyon kell nekik az én 6-8 ezer forintom. Számomra az eset tanulsága, hogy minden ilyen "jó tanácsot" írásba kell kérni a peronőröktől, a BKK meg így honorálja azt a közel 200 ezer forintot, amibe az a csodás arckép nélküli bérletük kerül...
Üdv,
G. D.
UPDATE ápr.28. 14:59
Megkérdeztük a BKV-t az esetről és arról, hogy mi a teendő, ha nem működik a lyukasztó, de utazni szeretnénk. Íme a válaszuk:
Kedves Homár Hilda!
Köszönjük megkeresését!
A Tékozló Homár blogon a tegnapi napon közzétett bejegyzéssel kapcsolatban a Jegy- és Bérletellenőrzés szakterület tájékoztatását alább olvashatja:
A panaszos 2015. április 13-i, 08 óra 43 perckor történt pótdíjazásával kapcsolatban – telefonos bejelentése alapján – a Jegy- és Bérletellenőrzés szakterület azonnali vizsgálatot kezdeményezett. A szakterület vezetői felvették a kapcsolatot az intézkedő jegyellenőrrel és a BKV illetékes vezetőjével is a jegykezelő készülékekkel kapcsolatban.
Az érintett jegyellenőr elmondta, hogy az utasnak nem volt érvényes jegye az utazására, ezért közölte vele, hogy pótdíjat kell fizetnie. Az utas a pótdíjazás helyszínén valóban hivatkozott arra, hogy arckép nélküli bérletet szeretne bemutatni, erre azonban a BKK hatályos, Budapest Főváros Önkormányzata és BKK Zrt. közötti feladatellátásról és közszolgáltatásról szóló keretmegállapodás 1. sz. melléklete alapján készült Díjszabásának 5.10. pontja nem ad lehetőséget. Az utas végül – a közterület-felügyelők kérésére – kifizette a helyszíni pótdíjat.
A BKV illetékes vezetője mindemellett arról tájékoztatta szakterületünket, hogy az M1 Kodály körönd megállóhelyen minden jegyérvényesítő készülék működött az adott napon. Ezt bizonyítandó, az utas pótdíjazása előtt és után (06:36-kor, 12:50-12:52 között, 18:51-18:54 között), a napi kötelező ellenőrzések alkalmával készített próbajegyek másolatait is csatolta számunkra.
Továbbá a panaszos pótdíjazásának időpontja körül (08:45-kor és 08:46-kor) is készültek próbajegyek, amelyek bizonyítják, hogy a készülékek röviddel az utas utazásának megkezdése után is megfelelően működtek. Minderről a szakterület illetékes vezetői tájékoztatták az utast telefonon, majd később – a blogon írtakkal ellentétben – a jegy- és bérletellenőrzési vezetővel történt egyeztetés után is visszahívták a fiatalembert, és a vizsgálat lezárásaként közölték vele, hogy a pótdíjazás jogosságára tekintettel méltányosság gyakorlására (tehát a 8.000 Ft-os helyszíni pótdíj mérséklésére) nincs lehetőség. A szakterület vezetői az utas panaszát alaposan kivizsgálták , és minden részletre kiterjedően tájékoztatták őt a vizsgálat eredményéről és a végleges döntésről. A pótdíjazástól számított 3 napon belül az összes vonatkozó telefonbeszélgetés lezajlott.
A panaszos is kapott tájékoztatást azzal kapcsolatban, hogy mi az eljárás akkor, ha az adott metróállomáson nem működnek a jegyérvényesítő készülékek.
Amennyiben a hibát az utazás megkezdése előtt észleli az utas, jeleznie kell az állomáson jegyellenőrzési tevékenységet végző személynek, illetve az állomás forgalmi ügyeletesének.
Ha az állomáson van beléptetéses jegyellenőrzés (ebben az esetben ilyen nem volt), akkor a biztonsági őrök az ellenőrzés helyét (viszonylat, állomás), idejét (hónap, nap, óra, perc) és a vagyonőri azonosító számukat a felmutatott jegyre tollal felírják, majd betépik azt. A biztonsági őrök az ilyen eseteket mindig jelzik a forgalmi ügyeletesnek is, akik intézkednek a jegyérvényesítő készülékek mielőbbi javítása érdekében.
Ha nincs beléptetés, akkor a forgalmi ügyeletes/peronőr felé (BKV-alkalmazott) jelezheti az utas a problémáját. Ha a kijárati ellenőrzések, peronellenőrzések vagy kocsiban történő ellenőrzések során az utas arra hivatkozik, hogy a kiinduló állomáson a jegykezelő készülékek egyike sem működött, úgy az intézkedő, jegyellenőrzést végző munkavállaló a megjelölt állomás forgalmi ügyeletesével telefonon kapcsolatba lép, és megkéri arra, hogy a kérdéses készülékeket próbajeggyel ellenőrizze. Ha a készülékek az ellenőrzésük során megfelelően érvényesítik a próbajegyeket, akkor az utas pótdíjat köteles fizetni. Ha a jegyérvényesítőkről kiderül, hogy hibásak, akkor a jegyellenőr a pótdíjazástól eltekint.
Az ilyen jellegű panaszok vizsgálatára utólag is van lehetőség, mivel a metróállomások forgalmi ügyeletesei rendszeresen, megadott időközönként ellenőrzik a készülékeket, és a hibákat naplózzák, így azok akkori állapota visszakereshető.
Üdvözlettel:
Budapesti Közlekedési Központ
BKK Kommunikáció
Az utolsó 100 komment: