Hirtelen nem találtam nyomát, de rémlik valami olyan szabály, hogy a sofőr csak a megállóban nyithatja ki az ajtót, különben ő a felelős egy esetleges balesetért. Mindenestre rákérdezünk a BKV-nél a dologra.
Helló Homár,
Ma reggel az 5-ös busz nagy dugóba került az Astoriánál, és kb 5 perc egy helyben állás után kértem a vezetőt, hogy nyissa ki az ajtót. Ezt ő megtagadta. Ilyenkor szoktam mondani, hogy hányingerem és melegem van, mire felajánlotta, hogy menjek hátra, hogy nyissam ki az ablakot, ha hánynom kell. Később beszélgettünk, állítólag neki 30e forintba kerül, ha kinyitja az ajtót. Mi van, ha tényleg hánynom kell?
Tudnátok nekem segíteni abban, hogy vajon jogszabály rendelkezik-e arról, hogy a buszvezetőtől kérhetem-e megállón kívül, hogy ajtót nyisson, mondjuk dugóban, hosszabb ideje egy helyben, a járda mellett álló autóbusz esetében? Vagy ilyenkor az utasok börtönbe kerültek akármennyi időre?
Köszönettel,
Gergely
UPDATE július 15.
Megjött a BKK válasza:
Tisztelt Szerkesztő!
Köszönjük megkeresését, amellyel kapcsolatban tájékoztatjuk, hogy az említett helyzeteket a következőképpen szabályozzuk.
Az utasok le- és felszállása a megállóhelyen történhet. Az ajtónyitást engedélyezni, illetve az ajtókat kinyitni csak a jármű álló helyzetében szabad. Ha rendkívüli esemény történt, a járművezető engedélyt adhat az utasok le- és felszállására a megállóhelyen kívül is. Ha a járművezető utas rosszullétéről szerez tudomást, vagy arról értesítik, a járművet azonnal meg kell állítania, és értesítenie kell a Forgalomirányítást, aki riasztja a Mentőszolgálatot. A megállóhelyen kívül a távműködtetésű ajtókat kinyitni, illetve a nyitásra engedélyt adni csak akkor szabad, ha a járművezető meggyőződött a le- és felszállás veszélytelenségéről. Az utasokat az ajtók kinyitásáról, illetve a nyitás engedélyezéséről, valamint a leszállással járó veszélyekről tájékoztatni kell.
A BKK a szolgáltatásellenőrzési tevékenysége során a jogszerűtlen ajtónyitást ellenőrzi és a szolgáltatóra kötbért szabhat ki.
Üdvözlettel:
Budapesti Közlekedési Központ
BKK Kommunikáció